Tuesday 27 March 2012

BERURUT



 

Urut tradisional bagi wanita bersalin ini memerlukan sekurang-kurangnya 3 hari berturut-turut atau 5 hari atau 7 hari atau sebulan mengikut kehendak wanita itu sendiri.Lagi kerap berurut urut tradisional lebih banyak kelebihannya.

Di antara kelebihan urut tradisional bagi wanita bersalin ialah:

1. Apabila setiap wanita itu lepas melahirkan, mereka akan menghadapi lemah lesu di seluruh badan kerana urat-urat yang menegang ketika proses kelahiran.Dengan mengurut rawatan urut tradisional, akan dapat melembutkan urat-urat tersebut dan menyegarkan kembali badan.
2. Rawatan urut tradisional bagi wanita bersalin dapat memastikan pengaliran darah berjalan dengan betul dan darah-darah kotor serta toksid kotor dapat keluar sekali bersama-sama darah nifas. Oleh yang demikian, tidak terdapat darah yang tersekat di dalam pembuluh urat saraf, juga dapat membuang angin.
wanita bersalin Proses Menjaga Wanita Bersalin Setelah Balik Dari Hospital Dalam Rawatan Urut Tradisional
3. Dalam rawatan urut tradisional bagi wanita bersalin, dengan mengurut dan menolak peranakan wanita tersebut, dapat menjamin peranakan wanita bersalin itu berada di dalam keadaan yang sempurna dan tidak turun ke bawah. Sekiranya peranakan ini turun,akan mengakibatkan kesan kepada wanita  itu sendiri seperti kencing tidak tos,dan kemungkinan keluarnya tombong dari faraj (prolapse).

Itulah keperluan-keperluan yang perlu dibuat oleh wanita yang baru lepas bersalin di mana tidak dapat disangkal, amalan ini telah diamal oleh orang-orang melayu sejak dulu lagi yang mana diakui keberkesanannya. Semua ini yang harus disusuli dengan proses yang wajib iaitu rawatan urut tradisional.

No comments:

Post a Comment